Asiakastarina: SokoPro 2.0
SokoPro on rakennusalalle suunniteltu digitaalinen pilvipalvelu monipuoliseen ja joustavaan projektin hallintaan, sekä tietojen jakamiseen ja arkistointiin. SokoPro 2.0 on pitkään toiminnassa olleen palvelun uusi versio, jonka kehityksestä Restbyte vastasi.
SokoPro 2.0 on kansainvälisesti käytössä yksityissektorin ja julkishallinnon eri toimijoilla. Palvelu on suunniteltu tehostamaan kaikenkokoisia rakentamisen ja infrastruktuurin projekteja. Haastattelimme SokoPro Suomen maajohtajaa, Rasmus Vainiota yhteistyöstä Restbyten kanssa.
Yhteistyön tausta
SokoPro 2.0:aa alettiin kehittämään aikaisemman version korvaavaksi tuotteeksi. Restbyte lähti suunnittelemaan ja toteuttamaan alustaa täysin puhtaalta pöydältä asiakkaan toiveiden mukaisilla teknologioilla. Tuote oli saatava vastaamaan nykypäivän tarpeita, sillä aikaisemman tuotteen kehittäminen modernimpaan suuntaan ei ollut enää mahdollista.
– SokoProlla on jo pitkään ollut vahva markkinaosa rakentamisen dokumentinhallinnassa Suomessa. Alkuperäinen urakoitsijoille ja kiinteistönomistajille tarkoitettu tuote, joka nykyisin tunnetaan nimellä SokoPro 1.0, oli toiminnoiltaan jo niin vanhentunut, että meidän oli tehtävä päätös lähteä kehittämään kokonaan uutta alustaa, Rasmus Vainio kertoo.
Projekti aloitettiin kartoittamalla aikaisemman version vastaan tulleita rajoitteita, joiden pohjalta lähdettiin suunnittelemaan täysin uutta sovellusta. SokoPro 2.0:n oli pystyttävä tarjoamaan edellisen version vähimmäistarpeet, mutta lisäksi mahdollistamaan paremman käyttökokemuksen jatkuvasti nousevalle käyttäjä– ja datamäärälle.
Pitkäaikainen kumppanuus
Restbyte on vastannut SokoPro 2.0 sovelluksen arkkitehtuurisuunnittelusta, toteutuksesta, ylläpidosta, automaatioista ja integraatioista. Vainio kertoo, että vaikka he etsivät projektiin pitkäaikaista kumppania, yhteistyö Restbyten kanssa jatkui ajateltua pidempään:
"Me tiesimme, miten iso tämä projekti tulee olemaan. Oli selvää, että tarvitsimme pitkäaikaisen kumppanin. Alkuperäinen ajatus oli, että olisimme tehneet Restbyten kanssa yhteistyötä tiettyyn pisteeseen saakka, jonka jälkeen omat kehittäjämme olisivat jatkaneet sovelluksen kehitystä. Restbyte teki kuitenkin niin hyvää työtä, että projekti heidän kanssaan jatkui useita vuosia ajateltua kauemmin.
Luotettavaa osaamista
Vainio nostaa esiin Restbyten halun kehittyä jatkuvasti itse sekä kyvyn käyttää aina moderneinta teknologiaa. Vainion kokemus Restbyten arvoista ja työskentelytavasta on selvä – koskaan ei tyydytä siihen, että jokin vain toimii, vaan aina halutaan tehdä jotain paremmin. Vainio haluaa korostaa Restbyten kokonaisvaltaista osaamista alalta:
– Yksi suuri etu on, että Restbyte tekee Full stackia. Ei ole väliä, onko kyseessä Front-end vai Back-end, he osaavat molemmat. Olemme voineet luottaa siihen, että saamme aina tarvitsemaamme apua, sillä jokaisella tekijällä Restbyten tiimissä on äärimmäisen vahva osaaminen tuotteen koko infran suunnittelusta ja ylläpidosta.
Halu tuottaa parhaita ratkaisuja
Yhteistyön konkreettisista eduista kysyttäessä Vainio kertoo, miten Restbyte osaa asettua asiakkaan asemaan ja haastaa keinoja toteuttaa eri ominaisuuksia. Skaalautuvuus on ollut sovelluksen kehityksessä tärkeässä roolissa, ja tämä on pitkälti saavutettu juuri siksi, että asioita on osattu miettiä kauaskatseisesti.
– Jos on järkevämpää tehdä pelkän lisäyksen sijaan jatkossakin hyödyttävä työkalu, Restbyte on osannut ehdottaa tällaista ratkaisua. Kun olemme esimerkiksi halunneet saada sovellukseen jonkinlaisen lisäkentän näkyviin, Restbyte on tarvittaessa toteuttanut pyynnön niin, että he antavat meille avaimet käteen -palvelun tehdä kyseessä oleva lisäys. Yleensä alalla ollaan vain tyytyväisiä, että pyydetty määritys saadaan toteutettua, mutta Restbyte haluaa tehdä asiat kerralla niin, ettei niitä tarvitse muuttaa moneen kertaan, Vainio toteaa.
Kuin samaa tiimiä
Projektin aikana Restbyte on ollut suoraan yhteydessä SokoPro 2.0:n loppuasiakkaisiin ja ollut vastuussa teknisestä ohjelmistokehityksestä omatoimisesti. Restbyte on ollut mukana asiakastapaamisissa sekä pystynyt monipuolisesti keskustelemaan ja kehittämään sovellusta projektin eri sidosryhmien kanssa.
– Markus [Iivonen] on ollut erinomainen meidän asiakkaidemme kanssa. Hänet pystyttiin täydellä luottamuksella lähettämään asiakkaiden luokse käymään läpi heidän erilaisia integraatiotarpeitaan sekä hoitamaan muuten vain teknistä konsultaatiota. Markus oli meille projektin ajan kuin osa In-house-väkeämme. Pystyimme myös antamaan asiakkaille suoraan Restbyten yhteystiedot, jolloin me vältyimme tiettyjen teknisten asioiden hoitamiselta kokonaan, Vainio kertoo tyytyväisenä.
Kokemus yhteistyöstä
Vuosien yhteistyön jälkeen Vainio ei voi muuta kuin todeta, miten paljon Restbyten työpanos on SokoPro 2.0:lle merkinnyt. SokoPro 2.0 on käytössä suurissakin infrahankkeissa, ja sovelluksen lukuisiin tyytyväisiin käyttäjiin kuuluu rakennusalan johtavia toimijoita sekä Suomessa että ulkomailla.
Restbyten tapa työskennellä on ollut avainasemassa siihen, että sovellusmallista on saatu kehitettyä tuote, joka kykenee tarjoamaan alustan skaalautuviin tarpeisiin. Heidän tiimissään kaikki on tehokkaita ja hyviä tekemään töitä, ja arvostamme heidän osaamistaan alalta todella paljon. Hymysuin on saatu tehdä töitä koko projektin ajan ja Restbyten ammattitaito kaikilla osa-alueilla saa meiltä kyllä täydet kiitokset, Vainio toteaa loppuun.